Sjekklisten som sikrer at bryllupet går som smurt

Flat lay av notatbok, mac, te og annet planleggingsutstyr til bryllup

Når man skal planlegge bryllup er det i alle fall én ting som er sikkert: Det er mye å tenke på! Følg denne sjekklisten for full kontroll på den store dagen.

Det kan være nokså utfordrende å stokke beina riktig på veien opp mot alteret, og det er jo ikke så rart. Det å skulle planlegge og organisere en seremoni, middag og fest for en hel haug med mennesker er jo ikke akkurat hverdagskost for de fleste – og slenger du en god dose drømmer og nerver på toppen av det, kan ting fort gå litt i ball.

Derfor er det helt vesentlig å ha en tydelig plan. Vi har gjort deg tjenesten og satt opp en oversiktlig og detaljert sjekkliste som dere kan ta utgangspunkt i og huke av underveis. Følger dere denne, bør dagen gå som smurt. Lykke til!

2-1 år før bryllupet

Første bolk på listen går ut på å sette de grove rammene for bryllupet. Her kan dere tillate dere å drømme, så dette er kanskje den morsomste delen av planleggingsfasen.

I denne fasen flyter de ulike punktene litt over i hverandre, ettersom den ene avgjørelsen stort sett avhenger av den andre – i tillegg til at det gjerne er individuelt hvilke punkter man vil legge mest vekt på.

  • Ha en idémyldring på hva slags type bryllup dere ønsker dere. Her kan Pinterest være en god inspirasjonskilde.
  • Bli enige om hvilke elementer som er de viktigste for dere. Er det å kunne be flest mulig gjester? Maten? Et spesifikt lokale? Eller noe helt annet?
  • Lag en grovskisse over gjestelisten. Her kan det være lurt med en tre-deling: En med selvskrevne gjester, en med folk dere gjerne ønsker å ha der, og en med folk dere ønsker å be hvis lokalet og budsjettet tillater det – eller hvis noen fra liste 1 og 2 ikke kan komme.
  • Tenk ut ca. når dere ønsker å gifte dere.
  • Sett en foreløpig økonomisk ramme for bryllupet og lag en spareplan. En grei tommelfingerregel er at totalprisen ofte lander på rundt 1500 kroner per gjest.
  • Undersøk forskjellige lokaler – og book så fort dere finner en match. Ønsker dere å gifte dere om sommeren, er det greit å vite at veldig mange lokaler er fullbooket hver helg mer enn ett år fram i tid, så her gjelder det å være tidlig ute.
  • Velg vielsesform og reserver plass for vielsen. Planlegger dere en borgerlig vielse, må dere kontakte kommunen.

9-6 måneder før bryllupet

På dette tidspunkt bør dato, vielseslokale og selskapslokale være på plass, og det er på tide å begynne å fylle rammen med konkret innhold.

  • På dette tidspunkt bør dato, vielseslokale og selskapslokale være på plass, og det er på tide å begynne å fylle rammen med konkret innhold.
  • Velg forlovere, toastmaster og eventuelt andre viktige roller for den store dagen.
  • Fastsett tid og sted for vielse og selskap, og land gjestelisten.
  • Bestill invitasjoner og send disse ut så fort som mulig. (Har dere ikke invitasjonene klare, kan det være lurt å sende ut en save the date-mail.) Lag et system på hvordan gjestene skal svare på invitasjonen. Mange velger å opprette en hjemmeside eller et Facebook-event med et påmeldingsskjema, og det kan være veldig smidig. Via hjemmesiden har dere også mulighet til å kommunisere samlet til gjestene.
  • Velg en matleverandør hvis bryllupslokalet ikke står for catering.
  • Book inn servitører og bartendere.
  • Dra ut på brudekjolejakt (husk at du må booke prøvetid i de fleste salonger), og bestill kjole så tidlig som mulig. De fleste brudesalonger opererer med en leveringstid på minst 6-4 måneder.
  • Book bryllupsfotograf.
  • Lag en plan for musikk og underholdning – både for vielsen, mottagelsen og festen.
  • Book inn frisør og sminkør til bryllupsdagen hvis du ønsker dette.
  • Legg planer for dagene før og etter bryllupet. Ønsker dere for eksempel å bo på hotell i nærheten av bryllupslokalet dagene i forkant? Ha en bli-kjent-fest dagen før? Eller dra på bryllupsreise like etter bryllupet?
  • Og husk å ta en status på budsjettet innimellom, for å sikre at det ikke sprenger.